Thursday 2 February 2017

SELAMAT TAHUN BARU PSS SMKTM !


Alhamdulillah.. kita dipanjangkan usia untuk terus mengorak langkah ke tahun baru 2017.. Tahun 2017 menjadi satu titik permulaan bagi saya untuk menimba pengalaman baru. Tahun ini saya dilantik menjadi Guru Media dan Penyelaras Pusat Sumber Sekolah. Tugas yang sangat asing bagi saya setelah hampir 21 tahun berkelana di arus perdana sebagai guru biasa. Puluhan tahun mengajar dan menggalas pelbagai tugas di sekolah, bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilupakan begitu saja. Pahit manis pengalaman tersebut kadangkala menjadi sumber kekuatan dan inspirasi kepada saya untuk memulakan tugas baru.

Hari pertama saya melangkah masuk ke PSS sebagai guru media, pelbagai perasaan yang bermain di hati saya. Rasa seronok kerana teruja untuk memulakan tugas baru. Rasa takut kalau tidak dapat melaksanakan amanah dengan baik. Rasa sedih kerana terpaksa meninggalkan murid-murid SPM saya.. dan yang paling banyak ialah rasa ' Blurr..'.. kerana tidak tahu di mana saya nak bermula.. Saya buka pintu PSS dan melihat ruang baca yang luas terbentang ..buku-buku yang banyak di rak dan kerusi meja yang tersusun rapi.. Lama juga saya merenung dinding hijau muda di bilik itu..Bermacam-macam perkara bermain di fikiran saya.. Mampukah aku?.. bisik hati kecil saya.

Tiba-tiba mantan guru media muncul. Wajahnya yang putih melepak tersenyum manis memandang saya. Saya segera mempersilakan beliau masuk. Kami sememangnya sudah menetapkan masa untuk berbincang tentang peralihan tugas. Saya juga sudah bersedia mendengar apa sahaja arahan dan tunjuk ajar daripada beliau. Sesi perbincangan pun bermula.. ' Kak wana kena buat ni...kena fotostate ni.. kena update fail..kena ni..kena tu..' sehinggalah saya tenggelam dalam kembara persoalan yang maha banyak... Ya Allah..bantulah hamba-Mu ini..

Usai perbincangan, saya terus mengambil Borang Kad Keahlian PSS untuk tingkatan 1 dan Borang Maklumat Pengawas PSS. Saya menghantarnya ke pejabat untuk diperbanyak lalu menyerahkannya kepada guru PSS sesi petang. Alhamdulillah..selesai satu tugas. Saya menumpang solat zohor di pejabat dan masa yang selebihnya saya membuat perancangan untuk esok hari. Masih tidak pasti..apa yang perlu saya buat dahulu.. Saya membuat 'route tour' ke seluruh ceruk PSS. Saya melangkah dari satu bilik ke satu bilik.. sambil berfikir bagaimana saya mahu masukkan segala harapan sekolah ke dalam visi dan misi PSS ini..

Akhirnya..jam berdetik menunjukkan pukul 4 petang. Masa untuk pulang..namun misi belum bermula.. Saya berdoa agar segalanya baik-baik saja. Semoga Allah membantu saya mencapai matlamat yang diinginkan. Masih jauh perjalanan ini.. namun semuanya tidak mustahil dilaksanakan dengan syarat berusaha dan berusaha dengan gigih.. insya-Allah.. Allah akan membantu.. amin..

No comments:

Post a Comment